Inspiratie

Wat maakt jouw bedrijf uniek?

Blog door
Hans Adema

Wat maakt jouw bedrijf uniek? Is een vraag die door veel bedrijven vaak wordt beantwoord met een kort lijstje met zogenaamde unique-selling-points. De vorm van dienstverlening, de prijs, kwaliteit, betrouwbaarheid óf ervaring zijn de aspecten die door bedrijven het snelst worden genoemd. Maar als we echt kritisch kijken moeten we concluderen dat zowel de flesjes water van alle fabrikanten, de vormen van cola óf vormen van zakelijke dienstverlening in essentie gelijk aan elkaar zijn. Het gaat dan ook vaak niet om het product of dienst dat wordt verkocht, maar het verhaal dat eromheen wordt verteld. De beleving die wordt meegegeven.

Het samenstellen van een unieke beleving in de gedachten van je doelgroep is een uitdaging voor elke marketeer of brand manager. Het is een ware test van een combinatie tussen strategisch en creatief denken om een bestaand product of dienst op een nieuwe manier te verkopen. Dit op een wijze dat niet kan worden gerepliceerd door concurrenten. Soms zit de échte kracht van onderscheid in aspecten van je bedrijf die worden beschouwd als zwaktes.

Zo was er in 1960 in Amerika een bedrijf genaamd AVIS. Dit bedrijf richtte zich, vrij succesvol, op het verhuren van auto’s. Deze verhuurformule heeft ertoe geleid dat zij de 2e grootste autoverhuurorganisatie werden van het land! Maar hoe zwaar zij hun best ook deden, het was erg lastig om te differentiëren van de nummer 1 (Hertz). Tot het moment dat zij ontdekten dat ze hun 2e positie juist konden gebruiken als Unique Selling Point! Zij bedachten zodanig de campagne: ‘We try harder.’

Avis marketingcampagne: 'We try harder'

De grondslag van de we try harder campagne beruste op het feit dat zij de 2e grootste van het land waren. Zij moesten extra hun best doen om klanten binnen te halen. Een opmerkelijke invalshoek, maar wel zeer creatief én doeltreffend! Door middel van diverse slagzinnen als: ‘We are only number 2, we can’t afford not to be nice’ en ‘We can't afford dirty ashtrays’ bracht Avis hun sterke drive tot het creëren van de optimale beleving voor hun klanten onder de aandacht.

Hoewel bovenstaande campagne intussen ruim 60 jaar oud is, is de kern van het verhaal nog steeds erg relevant. Het onderscheidend vermogen van bedrijven komt niet tot stand door het pretenderen beter te zijn dan anderen, maar juist door zelf creatief te kijken naar de eigen organisatie. Een inside-out benadering maken Unique Selling Points meer gebaseerd op waarheid en zijn verdedigbaar. Tenslotte, Avis is daadwerkelijk de nummer 2 van de verhuursector, zij gebruiken dit om zichzelf te onderscheiden in plaats van het beweren dat zij beter zijn.

 

Meer van blog

Misschien vindt je dit ook interessant?

Nog niks! Kom snel eens terug!